Останнім часом з'являється все більше нових програм для всебічного розвитку дітей різного віку. Особливу популярність здобули заняття з ментальної арифметики, ефект від яких просто вражає. Діти опановують нові навички для швидких математичних розрахунків усно, із легкістю оперують багатозначними числами та досягають кращих результатів і в інших навчальних дисциплінах.
Експерти стверджують, що ментальна арифметика підвищує швидкість реакції й активізує різні розумові процеси. Логічно було б припустити, що такі заняття повинні приносити велику користь і дітям із вадами розвитку, наприклад, із аутизмом. Спробуємо розібратися, чи так це насправді.
Що таке аутизм?
Не всі знають, але колись аутизм вважався не хворобою, а швидше за все специфічним стилем мислення й поведінки людини. Однак із часом учені переконалися, що це серйозне захворювання зі специфічною симптоматикою і характерною клінічною картиною. На жаль, точні причини розвитку аутизму до сьогодні ще не встановлені, однак більшість учених схиляються до думки про генетичну природу цього захворювання.
Причини виникнення аутизму
- Спадковість;
- Черговість народження в родині (у четвертої за рахунком дитини ймовірність виникнення аутизму є вищою, ніж у третьої);
- Брат або сестра з аутизмом;
- Вірусна інфекція у матері в період вагітності;
- Шкідливий спосіб життя у матері в період вагітності.
Ознаки аутизму у дітей
Запідозрити в людині аутизм дуже просто - хворі мають значні проблеми із соціальною адаптацією і комунікацією. Однак замкнутим може бути й інтроверт, тому є сенс говорити про конкретні симптоми аутизму саме як про патологічний стан психіки:
- часткова або повна відсутність емпатії (неможливість зрозуміти й перейняти емоції інших людей);
- ігнорування прийнятих правил поведінки (особливо близька або занадто велика дистанція зі співрозмовником, надмірний або навпаки відсутній зоровий контакт);
- неприйняття романтичних або дружніх відносин (відсутність близьких зв'язків і контактів);
- мовні проблеми (бідний словниковий запас, відсутність інтонацій, використання однотипних фраз і мовних конструкцій);
- хвороблива реакція на будь-які зміни в установленому порядку;
- наявність власних ритуалів дій (наприклад, одягатися потрібно тільки в певній послідовності, а речі розкладати тільки в певному порядку).
Часто хворі аутизмом мають неабиякі таланти і творчі здібності, проте не можуть їх реалізувати через відмову від соціальних контактів. Крім того, ситуація залежить від рівня тяжкості хвороби. Якщо люди з легкою формою аутизму можуть учитися, займатися творчістю і навіть працювати, то важка
форма захворювання робить людину нездатною навіть до елементарної соціальної взаємодії.
Особливості розвитку дітей з аутизмом
У 1943 році американські вчені почали вивчати перебіг хвороби у дітей і ввели в медицину новий термін - «ранній дитячий аутизм». Уже тоді стало зрозуміло, що такі діти потребують особливого догляду і лікування, адже на кону стоїть усе їхнє подальше соціальне життя.
Особливості розвитку дітей-аутистів:
- відсутність пізнавальної активності (таким дітям однаково нецікаво грати з однолітками або розпитувати про щось дорослих);
- потяг до усамітнення й уникнення близьких контактів;
- знижений або практично відсутній прояв власних емоцій і неможливість розпізнавати емоційний стан інших людей;
- неприйняття будь-яких змін у звичній обстановці (гостру реакцію може викликати навіть іграшка, яка лежить не на своєму місці);
- схильність до повторення однотипних дій (наприклад, малювання нескінченних абстрактних візерунків);
- затримка мовного розвитку (дитина не може навчитися правильно говорити, робить багато помилок у мові або вміє говорити, але не хоче використовувати мову для комунікації).
Що робити батькам?
- Не варто заперечувати хворобу. Адже, щоб встановити діагноз, лікарі оцінювали дитину за безліччю критеріїв.
- Зрозуміти і прийняти, що ця хвороба не пропаде в майбутньому. Вона буде з дитиною і з вами на все життя.
- З малюком необхідно багато працювати, щоб загальмувати хворобу. Звертаємо увагу не тільки на рекомендації лікарів і психологів, а й на поради інших батьків з аналогічною проблемою.
Основні групи дітей з аутизмом
- Діти, які демонструють відсутність соціальної активності мало не з народження. Такі діти не просять, щоб їх взяли на руки, не дивляться в очі, не посміхаються. Навіть коли вони підростають, їх основною потребою залишається відхід від контактів з людьми і навколишнім світом.
- Діти, яким легше даються соціальні контакти, але які не хочуть їх заводити і розвивати. Для них характерні часті мовні повтори, потреба у виконанні певних ритуалів поведінки, напади агресії.
- Діти, які зосереджені винятково на власних, переважно незрозумілих іншим інтересах. В основному вони дуже конфліктні, схильні до зацикленості на певних темах у промові, іграх і творчості. Часто лякають батьків дивними і містичними малюнками.
- Діти з підвищеною тривожністю і чутливістю до навколишнього світу. При першій відмові або невдачі вони можуть повністю відмовитися від соціальних контактів і вимагають максимальної підтримки дорослих для відчуття власної безпеки.
Практично всі форми аутизму піддаються корекції в тій чи іншій мірі. Головне - знайти правильний підхід і створити комфортне середовище для розвитку дитини.
Як аутизм впливає на розумові здібності?
Розвиток дитини-аутиста відбувається хаотично. На ментальному рівні основна ознака аутизму - нерівномірний психічний розвиток. Наприклад, дитина може чудово малювати або з легкістю вирішувати математичні рівняння, однак не може самостійно помитися або зав'язати шнурки.
Таким дітям важко зосередитися і сконцентруватися на конкретних предметах. Їхня увага швидко розсіюється - кілька хвилин тому малюк почав грати кубиками, а тепер злісно розкидає їх по всій кімнаті. При цьому аутисти реагують на сильні візуальні і слухові подразники, які іноді можуть впливати на них гіпнотично.
У той же час у дітей з аутизмом прекрасно розвинена механічна пам'ять - вони запам'ятовують готову схему дій і можуть із легкістю її використовувати. Однак не здатні аналізувати нову інформацію, розкладати її на логічні складові і враховувати контекст. Такі діти відчувають страх і паніку, якщо щось із того, що вони запам'ятали, «пішло не так», наприклад, якщо пропустив рядок у вірші або замінив звичний кінець казки на інший. Крім того, вони не можуть засвоїти хронологію подій або побачити причинно-наслідкові зв'язки, тому їм дуже важко передати інформацію або описати сюжет на картинці.
Крім механічної пам'яті, у аутистів добре розвинена увага, іноді навіть занадто. У їхньому мозку переплітаються всі почуті історії, фрагменти фільмів і реальні події з їхнього життя. Найчастіше скомпільовані таким чином легенди мають моторошний підтекст і не на жарт лякають батьків або інших дітей. Спілкуватися з дітьми-аутистами взагалі непросто: вони люблять відповідати фразами з фільмів або книг, просто вирваними з контексту. А ось наодинці з собою діти часто говорять, співають або складають нові історії.
Як ментальна арифметика впливає на дітей з аутизмом?
Програма з ментальної арифметики побудована таким чином, що навчальні вправи можуть виконувати як звичайні діти, так і діти з вадами розвитку, зокрема з аутизмом. Крім того, такі заняття мають реальний терапевтичний ефект, адже залучають до роботи обидві півкулі головного мозку і сприяють створенню нових нейронних зв'язків між ними. До того ж, ментальна арифметика підвищує швидкість розумових процесів, покращує пам'ять, увагу, концентрацію і точність реакції.
Ефективність ментальної арифметики для дітей з аутизмом має і реальне підтвердження. У вишгородській школі Smartum вчиться маленька Ксенія, яка страждає від аутизму. Уже за три тижні навчання вона приголомшила всіх своїми успіхами. Подивитися, чого зуміла досягти дівчинка, можна в цьому відео.
Однак заняття не тільки допомагають подолати труднощі, пов'язані з особливостями психічних процесів хворих на аутизм. Дитина отримує практичні знання та засвоює нові навички без стресу соціальних контактів. Але головне, що вона отримує можливість учитися, розвиватися й готувати базу для подальшого життя.
Часто діти з аутизмом демонструють чудові математичні здібності. Вони легко запам'ятовують цифри, оперують багатозначними числами і швидко проводять розрахунки усно. Тому ментальна арифметика для них - це ще й спосіб відчути себе розумними та успішними, а отже, подолати стрес та тривожність.